Thursday 5 April 2012

INDIA: New Delhi


India day 2

Pandajee akan datang pada pkl 10 pagi utk city tour new delhi... Loser la kan ..kalo pkl 10 baru nk celik mata terkebil kebil tgk delhi.. Awal awal pagi lagi kami dah bangun nak lihat keaadaan di luar sana.

 "matahari dah tinggi atas kepala pun korang tido lagi, menantu tak guna betul la"

Hari sudah terang tetapi manusia ( ..dan lembu dan anjing) masih tido bergelimpangan di luar. Suasana tak ubah seperti bandar tinggalan perang... Bangunan separa runtuh dan terbiar seolah olah pekan yg tidak lagi di huni. Cuaca sudah mula panas.. Tetapi bahang itu tidak mampu mengejutkan manusia manusia di jalanan utk bangun. Kanak kanak bermain berkejaran... mereka memandang kami seperti spesis baru yg di temui atau pun potensi "mangsa" untuk kena tipu..” Ada mata yg memandang dgn penuh simpati ala ala kucing puss in boot. Tp pengalaman di cambodia.. Mengingatkan jangan mulakan.. Sebab sekali kita bagi.. Semua akan serbu... 1 dollar... 1 dollar

Tips: sedekah. Sememang nya kita di galakkan bersedekah. Tetapi buat baik berpada pada.. Jgn sampai kena copek!
Monyet antara penghuni yg berkongsi bandaraya delhi

Macam bangunan runtuhan perang kan?

bertanya arah pada Inspector Shahab 'Left right...straight"

Matlamat kami pagi ni nak cover area old delhi
Jabar masjid, chadni chowk, red ford. Cara yg termudah utk ke sana dengan menaiki train/lrt


Steten lrt/ komuter..


Stesyen ni di kawal ketat oleh pengawal seprti nak lepas kastam/ imigresion.. Sebelum naik, penumpang perlu melalui pengimbas besi/ bom.. Macam kat airport tu. Dasyat kan!  Padahal dekat kaunter lrt pun casher nak tipu.. bagi duit balance tak cukup..lepas dah kantoi menipu..buat muka slamber je

Tips: jangan lupa check balance duit betul betul.. ! Memang potensi nak kena tipu ada di mana mana!

Biasa la.. Bila nampak label label stesyen komuter (mcm kat london oxford street gitu) mesti nak bergambar kan. Tetiba tgh dok posing posing datang guard dgn cota... " no kamera.. No kamera"

Dia drg suruh delete pic.. Ala macam canteekkk sgt stesyen ko.

Tips: no camera/ photography at delhi train station!




Abang beca
Tiba di stesyen.. Matlamat kami nak ke jama masjid sebab tiap kali raya.. Mesti kat surat khabar/tv  tunjuk suasana sembahyang aidilfitri di jama masjid.

Tgh kami tercanguk canguk cr arah ke jama masjid.. Kami di sapa abang beca.
Setelah sesi tawar menawar yg x seberapa.. Dia bagi 10000 rupee utk satu trip..
 Termasuk jama masjid, red ford, dan spice market...

Tips: sebelum naik deal harga betul betul kalo tak nanti dia charge price lain bila dh nak turun.

Best jugak naik beca ni... Laju je sampai..

 pic sebelah kanan: dengan abang beca...nak terkentut2 bawak kami berdua yg berat ni









Jama masjid

Nak masuk masjid pun ada entry fee.. Adoi.. Dia charge 1000 rupee utk jaga kasut.. Kami ada beg.. Nk masuk dlm beg.. Tp dia tak bagi! Pastu setiap kamera dia nk charge 20000 rupee! Bayang kan la.. Dpn masjid pun nak ketuk.. . Kami pun bukan bodoh.. " 1 camera only" sambil simpan lg satu kemera dlm beg... Dah plan nanti senyap senyap keluarkan je la satu lg kamera.




Tips: sorok satu kamera.  tapi dah masuk.. Nmpak line clear boleh bwk keluar. Boleh di praktikkkan kat tmpt lain juga.. Mcm zoo, museum hehe..









Nak masuk masjid kena la tutup auratkan.. Jadi kena sarung kain pelikat.. Aku yg tak pernah2 pki kain pelikat kat mesia.. Pakai pulak kat india... Huhu..










 



kubah masjid dengan chandeliar....dicelah celah bumbung ada sarang burung

bapa mengajar anak berwuduk

Cantik masjid ni.. reka bentuk ala monghul. Dan bata merah ni .. Mmg typical bangunan india dulu dulu.. Dkt atas lantai penuh dgn taik burung merpati... Boleh ke semayang atas ni??

Pastu dia bawak kami gi spice and flower market.. Memang pekat bau rempah kari kat sini.. Tp nak bawak balik pun buat apa kan.. Bukan nak masak pun huhu. Bunga bunga yg di jual dekat sini untuk upacara keagamaan.. Macam bunga melur, bunga taik ayam.. Etc





red ford


Redford ni ala ala dataran merdeka la... Masa hari sambutan kemerdekaan dorg akan berarak kat depan ni la...
Red ford ini di bina oleh shah jahan ( org yg sama membina Taj Mahal) siap sepenuhnya pada tahun 1648.

Main entrance Lahore Gate (sebab menghala ke Lahore paskistan)

Harga Tiket: Rs 10 untuk local tourist dan Rs 250 untuk palancong asing!! Bayangkan tiket kami boleh cover tiket rombongan satu kampong!
Nak masuk kamera Rs 30
Dibuka setiap hari…tutup hari isnin

Di india ni kalau di perhatikan, org tempatan memang suka melawat tempat pelancongan di negara sendiri.. Ye lah entah entah dari goa ke, mumbai, datang dari jauh naik keretapi beratus ratus kilometer nak melwat new delhi. Untuk pelancong asing di tempatkan di lorong yg berbeza ( harga tiket pun 25 kali ganda !!) jadi macam fast lane la..tak payah nak berebut dgn pelancong tempatan.

... Kota ini merupakan kompleks yg lengkap umpama sebuah pekan kecil yg bertembok.. Di lengkapi dgn kedai kedai , masjid, dewan dan lain lain lagi.

Antara major buiding dalam ni adalah

Chatta chowk (bazaar) Susana di bahagian entrance red ford tidak ubah seperti kedai kedai di dalam filem aladin...

Tips: kat dalam ni ada jual sourvonier seperti beg manik, pasmina, seramik dan lain lain lagi. Harga amat berpatutan... Boleh beli kat sini.. Sbb tmpt lain belum tentu jumpa.

Diwan i am (nama pun Dewan kan) so ini adlah public hall la. 
Diwan I khas- (dewan untuk tetamu khas / VIP)
Khas Mahal- istana raja
Rang mahal- Istana Bini raja no 1
Muntaz Mahal- Jewel palace ...ni istana gundik gundik di raja..sekarang di jadikan muzeum
Dhawat Khana

Lotus temple aka Baha’ temple

Bangunan yg di bina pada tahun 1986 ini memiliki senireka yang unik iaitu berbentuk bunga teratai (36 kelopak).. Sebab itu la ia di kenali juga sbg lotus temple. Seperti juga taj mahal temple ini juga di bina dari marble putih.. Oleh itu warna nya juga sentiasa bertukar mengikut latar langit. Fakta yg agak mengejutkan.... Lotus temple telah memecah rekod Eifel Tower malah Taj Mahal sendiri sebagai bangunan yg PALING BANYAK DI KUNJUNGI di dunia! Dasyatkan...




Fahaman Baha’ ni pelik sikit..aku pun tak berapa nak faham...dan malas nak faham..nanti terpesong akidah pulak! Tapi konsepnya adalah...”mari kita bergabung di bawah satu bumbung menyembah tuhan masing masing..tanpa sebarang batasan”.
 Contohnya...org islam boleh sembahyang kat sini, org kristian boleh sembahyang...tetapi masing2 kena senyap2 buat hal masing masing...tak boleh bising2, nyanyi nyanyi.....
fahaman ini terbentuk setelah pengasasnya merasakan AGAMA yang berbeza merupakan punya utama ketidak stabilan politik dan sosisal, keamaanan di dunia. Oleh itu sekiranya semua orang mempunyai ”fahaman” yg sama...dunia akan lebih aman.







Seperti juga di redford.. Kami terpaksa beratur panjang utk masuk ke dalam... Walaupun cuaca panas terik membahang.. Pelancong pelancong tempatan,etap setiap menunggu di barisan panjang.

Memandangkan kesuntukan mada kami hanya sempat berkunjung ke muzeum ( itu pun sekali lintas je) lotus temple smpat bergambar dkt luar saja



Gandhi memorial


Selain tajmahal, ikon india yg paling di kenali adalah gandhi. Sempat berkunjung ke gandhi memorial menyusuri sejarah pejuangan negarawan yg di segani itu. Tapi masa tak banyak...cuaca panas sgt pulak tu...sekadar tengok dalam jengok apa2 yg ada.


India Gate




 Ini ala ala tugu negara ....design macam ciplak tugu kat paris..
Di bina sempena untuk memperingati askar askar yg terkorban masa perang duni pertama. Di bawah tugu ini ada ....api marak yg sentiasa menyala...melambangkan semangat askar askar yg tidak pernah padam. Takde entrance fee kat sini....free je..

Di sepanjang jalan menghala ke India gate ni ada kompleks2 kerajaan macam mahkamah, ofis presiden (macam putrajaya ) semasa dalam kerete...tiba tiba radio pasang lagu ”phir bir dil he Hindustani” memang lagu ni kami hafal..sebab masa tu zaman Bollywood tengah meletup....Mengelejat la..Pandegee bila tgk kami tau lagu ni! Haha


phir bi dil he hindustani


























Random Pic at Delhi

1 comment:

  1. ari tu tak sempat masuk ke jama masjid, sbb panas ya amat. lalu area situ pun sbb nak makan kat kareem restaurant tu. yup, mmg ramai pelancong2 tempatan, depa dok melepak2 dok atas padang.

    ReplyDelete